Програма вивчення навчальної дисципліни «Основи інклюзивної педагогіки» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки магістра спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології) та 015 Професійна освіта (Харчові технології, Транспорт). Курс належить до циклу навчальних дисциплін природничо-наукової підготовки та є провідним у системі професійної підготовки майбутніх фахівців. Навчальна дисципліна «Основи інклюзивної педагогіки» базується на матеріалах сучасних вітчизняних та зарубіжних наукових досліджень з інклюзивного навчання, пропонується для вдосконалення професійної майстерності студентів педагогічних та психологічних спеціальностей, які навчаються у вищих навчальних закладах та закладах післядипломної педагогічної освіти.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є процес професійної діяльності уповноважених державою фахівців, спрямований на задоволення індивідуальних потреб усіх учнів в умовах отримання освіти в інклюзивному загальноосвітньому навчальному закладі.
Міждисциплінарні зв’язки: філософія, соціологія, соціальна робота, психологія, спеціальна психологія,анатомія і фізіологія людини, педіатрія тощо.
Навчальна дисципліна включає 2 змістових модуля:
1. У першому змістовому модулі «Методологічні та законодавчо-нормативні засади інклюзивної освіти» викладено питання, які є теоретичною основою. Методологічні та законодавчо-нормативні засади інклюзивної освіти, міжнародне та українське законодавство й нормативно-правові акти в галузі спеціальної та інклюзивної освіти, основи модернізації спеціальної освіти та інші розкривають державну політику в справі інклюзивної освіти дітей, які потребують корекції психофізичного розвитку.
2. У другому змістовому модулі «Інклюзивна освіта-від основ до практики» розкривається організація професійної діяльності інженера-педагога в умовах інклюзивного навчання. Головна спрямованість другого модуля полягає у формуванні творчого розуміння і розв’язання проблем професійної освіти. Третій модуль передбачає здійснення контролю з кожного змістового модуля з метою з’ясування рівня засвоєння студентами змісту конкретного модуля.
Метою викладання навчальної дисципліни «Основи інклюзивної освіти» є:
– формування систематизованих уявлень про теоретичні, нормативно-правові засади впровадження інклюзивного навчання, особливості організації, проблеми і перспективи проектування інклюзивного освітнього середовища для дітей з порушеннями психофізичного розвитку;
– формування загальнокультурних та професійних компетенцій майбутніх вчителів, необхідних для ефективної діяльності в якості виконавців програм інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Основи інклюзивної освіти» є:
- систематизація знань студентів щодо основних положень інклюзивної освіти;
- формування у студентів уявлень про побудову стратегій взаємодії з батьками вихованців та спеціалістами;
- формування уявлень щодо професійно важливих властивостей особистості педагога
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати:
- основний зміст, структуру, напрями, специфіку діяльності інженера-педагога з організації та впровадження інклюзивного навчання;
- науково обґрунтовані методи і сучасні технології в організації власної професійної діяльності;
- особливості взаємодії фахівця зі спеціалістами інших служб в системі інклюзивного навчання.
вміти:
- використовувати теоретичні знання і практичні уміння, отримані під час вивчення різних навчальних дисциплін психолого-педагогічного спрямування, при організації корекційного супроводу учнів з психофізичними порушеннями в умовах інклюзивного навчання;
- ефективно взаємодіяти з іншими педагогами, спеціалістами, батьками учнів з особливими освітніми потребами;
- створювати індивідуальні навчальні програми для дітей з особливостями психофізичного розвитку на основі діагностики їхніх потреб;
- здійснювати необхідні адаптації/модифікації курикулуму й методики викладання;
- працювати з нормативно-правовими джерелами в галузі інклюзивної освіти.
На вивчення навчальної дисципліни відводиться 60 годин, 2 кредити ЄКТС.
- Викладач: Ярощук Катерина Ігорівна