Програма вивчення навчальної дисципліни “Технічне обслуговування, діагностика та ремонт автомобілів” складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки магістрів спеціальності: 014 Середня освіта (Автосправа).

1. Мета та завдання навчальної дисципліни

1.1. Метою викладання навчальної дисципліни “ Технічне обслуговування, діагностика та ремонт автомобілів ” є формування системи професійних знань і навиків у галузі використання автотранспортного парку у виробництві

1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни “Технічне обслуговування, діагностика та ремонт автомобілів” є ознайомлення з методами експлуатації МТП, діагностикою, ремонтом машин та забезпечення їх ефективного використання.

1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати: організацію роботи промислового та автомобільного виробництва, технології ремонту автомобілів і відновлення їх деталей та вузлів, особливості ремонту автомобілів і транспортних машин, діагностику транспортних машин.

вміти: чітко орієнтуватись у економіко-виробничих відносинах на автопідприємствах, приймати обґрунтовані, вірні рішення на виробництві та кваліфіковано проводити навчально-виробничу діяльність учнів із їх використанням.

Інформаційний обсяг навчальної дисципліни

  Змістовий модуль 1. Технічне обслуговування

Тема 1.1. Вступ. Загальні відомості про технічне обслуговування. Нормативна база ТО автомобільного транспорту

Загальні відомості про технічне обслуговування та ремонт автомобільного транспорту.

Постанови, розпорядження, накази Державтоінспекції, Держтехнагляду та органів вищої, професійної та середньої системи освіти: методичні, нормативні і керівні матеріали з питань технічного обслуговування та ремонту автотранспортних засобів і механізмів.

Технічні умови, нормативи, держанні стандарти та інструкції з технічного обслуговування та ремонту автомобілів, агрегатів, обладнання і механізмів та їх випробування.

Тема 1.2. Система технічного обслуговування (ТО) автомобілів

Призначення і основи системи. Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту. Види технічного обслуговування і ремонту автомобілів і їх техніко-економічна характеристика. Нормативи трудомісткості ТО і ремонту та їх коректування.

 Змістовий модуль 2. Технологія технічного обслуговування автомобілів

Тема 2.1. Поняття про технологічний процес.

 Прибирально-мийні роботи. Контрольно-діагностичні та інші роботи кривошипно-шатунного та газорозподільного механізмів, систем охолодження та живлення, трансмісії, ходової частини, механізмів керування, електрообладнання, змащувальні , сезонне обслуговування автомобілів.

 

Тема 2.2. Безпека технічного обслуговування

Основні види робіт і методи забезпечення технічної готовності транспортних засобів та їх зберігання. Основні положення планово-попереджувальної системи технічного обслуговування і ремонту машин. Графіки технічного обслуговування і ремонту рухомого складу. Технологічні картки обслуговування автомобілів, програми ремонтно-обслуговуючого виробництва.

Безпечне ТО автотранспортного парку. Регулювання машин і обладнання. Вимоги нормативно-технічної документації, правил обов’язкової сертифікації до технічного стану та робочих параметрів транспортного засобу.

Охорона навколишнього середовища від шкідливих впливів автомобільного транспорту. Шляхи зниження впливу автомобілів на навколишнє середовище. Утилізація відходів автомобільного порту.

 

Змістовий модуль 3. Діагностика автомобілів

Тема 3.1. Технічна діагностика автомобілів

Ознаки, причини і наслідки можливих несправностей, які виникають в процесі експлуатації автомобілів, способи їх виявлення і усунення.

Призначення і види діагностики. Теоретичні основи технічної діагностики. Місце діагностики у технологічному процесі. Завдання, принципи та методи діагностування, засоби, процеси і технологія діагностування автомобілів, основні діагностичні параметрами та теоретичні основи застосуванням діагностичного обладнання. Організація діагностування. Діагностичні операції. Застосування стичного обладнання та контрольно-вимірювальних приладів.

Тема 3.2. Методика діагностування технічного стану транспортних машин. Оформлення документів за результатами діагностування. Правила техніки безпеки при користуванні діагностичним обладнанням та контрольно-вимірювальними приладами. Оцінка технічного стану об’єктів автотранспортного комплексу.

Параметри технічного стану складальних одиниць механізмів, машин та обладнання. Технічний а залишковий ресурс машин й обладнання. Визначення потреби в ремонті чи технічному обслуговуванні. Корегування нормативів технічного обслуговування та ремонту в залежності від умов експлуатації.

Змістовий модуль 4. Ремонт вузлів, агрегатів і пристроїв. Технологія капітального ремонту. Способи відновлення деталей.

Тема 4.1. Ремонтно-технічне та діагностичне обладнання

Завдання з комплексної механізації технологічних процесів. Організація робіт з технічного обслуговування та ремонту автотранспортних засобів. Принцип дії та будова профілактично-діагностичного обладнання, контрольно-вимірювальних приладів та інструментів. Принципи та засоби комплексної механізації технологічних процесів технічного обслуговування та ремонту автотранспортних засобів, принцип дії, будову та особливості експлуатації технологічного устаткування АТП та СТО та підприємств АПК.

Правила техніки безпеки при користуванні ремонтними пристроями та інструментами. Правила використання спеціального обладнання, пристроїв та інструментів, які застосовуються при технічному обслуговуванні. Правила налагодження ремонтно-технічного та діагностичного обладнання, інструментів та приладів.

Тема 4.2. Технологічні операції на ремонтно-технологічному обладнанні і устаткуванні.

Принцип розрахунку кількості і вибору необхідного обладнання для забезпечення комплексної механізації зон та дільниць автопідприємств. Комплекти технологічного обладнання для комплексної механізації процесів технічного обслуговування та ремонту. Методи розрахунку і конструювання технологічного устаткування. Монтаж нового обладнання і машин, його обкатка і випробування. Організація процесів технічного обслуговування технологічного обладнання та ремонту.

 ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА КУРСОВИХ РОБІТ
1. Технічне обслуговування та ремонт радіатора.
2. Технічне обслуговування та ремонт рідинного насосу.
3. Технічне обслуговування та ремонт термостату.
4. Технічне обслуговування та ремонт масляного насосу.
5. Технічне обслуговування та ремонт масляного радіатора.
6. Технічне обслуговування та ремонт фільтру відцентрової очистки оливи двигуна.
7. Технічне обслуговування та ремонт картера двигуна та гільз циліндра.
8. Технічне обслуговування та ремонт поршневої групи.
9. Технічне обслуговування та ремонт шатуна.
10. Технічне обслуговування та ремонт колінчастого валу двигуна.
11. Технічне обслуговування та ремонт деталей газорозподільного механізму (штовхачів, штанг, коромисел, клапанів).
12. Технічне обслуговування та ремонт газорозподільного валу двигуна.
13. Технічне обслуговування та ремонт муфти однодискового фрикційного зчеплення.
14. Технічне обслуговування та ремонт приводу вимикання зчеплення.
15. Технічне обслуговування та ремонт карданної передачі (карданний вал, карданний шарнір) автомобіля.
16. Технічне обслуговування та ремонт головної передачі.
17. Технічне обслуговування та ремонт колісної передачі.
18. Технічне обслуговування та ремонт коробки передач.
19. Технічне обслуговування та ремонт синхронізатора коробки передач.
20. Технічне обслуговування та ремонт роздавальної коробки.
21. Технічне обслуговування та ремонт акумуляторної батареї.
22. Технічне обслуговування та ремонт генератора.
23. Технічне обслуговування та ремонт котушки запалювання.
24. Технічне обслуговування та ремонт переривника-розподільника запалювання.
25. Технічне обслуговування та ремонт стартера.
26. Технічне обслуговування та ремонт карбюратора.
27. Технічне обслуговування та ремонт паливного баку.
28. Технічне обслуговування та ремонт паливних фільтрів грубої та тонкої очистки.
29. Технічне обслуговування та ремонт повітряного фільтра
30. Технічне обслуговування та ремонт глушника.
31. Технічне обслуговування та ремонт генератора.
32. Технічне обслуговування та ремонт приладів освітлення: фар, підфарників, покажчиків повороту.
33. Технічне обслуговування та ремонт склоочисника.
34. Технічне обслуговування та ремонт звукового сигналу.
35. Технічне обслуговування та ремонт системи опалення.
36. Технічне обслуговування та ремонт рами вантажного автомобіля.
37. Технічне обслуговування та ремонт переднього неведучого моста.
38. Технічне обслуговування та ремонт амортизаторів.
39. Технічне обслуговування та ремонт пружного елемента підвіски (ресор).
40. Технічне обслуговування та ремонт пружного елемента підвіски (пружин).
41. Технічне обслуговування та ремонт коліс легкових і вантажних автомобілів.
42. Технічне обслуговування та ремонт автомобільних шин.
43. Технічне обслуговування та ремонт рульового механізму.
44. Технічне обслуговування та ремонт поворотного механізму (трапеції).
45. Технічне обслуговування та ремонт колісного дискового гальмівного механізму.
46. Технічне обслуговування та ремонт головного гальмівного циліндру.
47. Технічне обслуговування та ремонт стоянкової гальмівної системи.
48. Технічне обслуговування та ремонт колісного барабанного гальмівного механізму.
49. Технічне обслуговування та ремонт кузова і кабіни вантажного автомобіля.
50. Технічне обслуговування та ремонт кузова легкового автомобіля.

ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ ДО НАПИСАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
Основні положення курсової роботи передбачають розгляд питань організації курсової роботи в навчальному закладі, а саме: мету і завдання курсової роботи, організацію керівництва, порядок виконання та захисту курсових робіт. Також визначена тематика курсових робіт за основними напрямками, дані рекомендації щодо вибору об’єкта курсової роботи, детально описані структура, зміст, обсяг і вказівки до оформлення пояснювальної записки. Організація керівництва, порядок виконання і захисту курсових робіт встановлюються навчальним закладом.
Курсова робота є завершальним етапом при вивченні навчальної дисципліни і має за мету:
– систематизацію, закріплення та розширення теоретичних і практичних знань, застосування цих знань при вирішенні конкретних наукових, технічних, економічних і виробничих завдань, пов’язаних з технічним обслуговуванням та ремонтом автомобілів;
– розвиток навиків ведення самостійної роботи й оволодіння методикою дослідження та експериментування при вирішенні завдань, що розробляються в роботі;
– визначення рівня підготовленості студентів до самостійної роботи в умовах сучасного виробництва, прогресу науки і техніки.
Керівниками курсових робіт є викладачі фахової кафедри. Керівник розробляє і видає студентові завдання курсової роботи, яке розглядається на засіданні кафедри. Керівник курсової роботи коригує, уточнює і погоджує зі студентом календарний план виконання курсової роботи, рекомендує необхідну літературу, довідкові матеріали, проводить систематичні передбачені розкладом консультації, перевіряє роботу у процесі її виконання, контролює виконання календарного плану.
Для захисту курсових робіт фаховою кафедрою створюється комісія. Графік роботи комісії розглядається на засіданні кафедри і доводиться до загалу не пізніше як за місяць до початку захисту курсових робіт.
Тривалість захисту однієї курсової роботи, як правило, не повинна перевищувати 15 хвилин. Для розкриття змісту курсової роботи студенту надається не більше 5-ти хвилин. При підготовці до захисту студент готує доповідь, зміст якої повинен містити представлення теми курсової роботи, короткий аналіз об’єкта курсової роботи і визначення основних завдань, короткий зміст пояснювальної записки, висновки і пропозиції щодо технічного обслуговування та ремонту об’єкту курсової роботи.
За необхідності доповідь студента може супроводжуватись додатковими наочно-ілюстративними матеріалами (графіками, схемами, таблицями тощо).
Результати захисту курсових робіт оцінюються комісією за прийнятою шкалою оцінювання. Рішення приймається більшістю голосів і оцінка заноситься у залікову книжку студента.
Тематика курсових робіт розробляється і затверджується фаховою кафедрою щорічно. Тематика повинна відповідати актуальним питанням діяльності підприємств автомобільного транспорту в умовах ринкової економіки, бути пов’язаною з конкретними завданнями підприємств, ураховувати вдосконалення господарського механізму, досягнення науково-технічного прогресу, практичний досвід і постійне поповнення парку автомобілів новими сучасними типами рухомого складу. Теми курсових робіт повинні мати практичну і науково-теоретичну цінність.
Тематика курсових робіт розробляється у відповідності з навчальним планом спеціальності та навчальною програмою дисципліни "Технічне обслуговування та ремонт автомобілів", при цьому враховується зміст суміжних спеціальних навчальних дисциплін, таких як "Будова та експлуатація автомобілів", "Основи діагностики автомобілів", "Автотракторний практикум" та ін.
 
ОФОРМЛЕННЯ ПОЯСНЮВАЛЬНОЇ ЗАПИСКИ
Курсова робота виконується тільки державною мовою. Обсяг текстової частини роботи – приблизно 25-35 сторінок друкованого тексту.
Текст курсової роботи друкується через 1,5 інтервали, шрифтом Times New Roman, 14 кегль, на одному боці аркуша білого паперу формату А4 (210x297 мм). Сторінки курсової роботи повинні мати такі поля: ліве – 30 мм; праве – 15 мм; верхнє і нижнє – 20 мм.
Заголовки структурних частин курсової роботи – "ВСТУП", "РОЗДІЛ 1", "РОЗДІЛ 2", "ВИСНОВКИ" тощо друкуються великими літерами. Кожний розділ друкується з нової сторінки.
Сторінки курсової роботи нумеруються без додавання знаків номера чи дефісів, починаючи з третьої сторінки. Цифру, яка позначає порядковий номер сторінки, можна ставити як у центрі верхнього колонтитула, так і внизу справа. Нумерація рисунків і таблиць здійснюється за їх порядком в межах розділів, наприклад: "Рис. 1.4." або "Таблиця 2.3". Додатки позначаються прописними літерами (А, Б, В і т. д.)
 
Курсова робота повинна складатися з таких частин:
Титульна сторінка (не нумерується) – правила оформлення.
Зміст (не нумерується).
Вступна частина (нумерується стор. 3, обсяг 2-3 сторінки).
Тематична частина – обсяг 20-25 сторінок.
Охорона праці – обсяг 2-3 сторінки.
Словник основних термінів курсової роботи – 1-2 сторінки.
Список використаних джерел – 1-2 сторінки (20-25 джерел).
Титульна сторінка оформлюється за поданим зразком.
Зміст – це перелік складових частин курсової роботи – розділів та підрозділів роботи із зазначенням номерів сторінок, з яких вони починаються.
Вступна частина. У вступній частині вказується загальне призначення деталі, вузла, агрегату. Наводиться зображення розташування на автомобілі, його загальний вид (вид збоку, вид зверху), зображення в розрізі.
Тематична частина. Основна частина курсової роботи складається з 6-8 пунктів. В тематичній частині вказується: будова та призначення деталі, вузла, агрегату; діагностування деталі, вузла, агрегату несправності та їх причини; послідовність розбирання, необхідне устаткування та інструменти; очищення та дефектування деталей; вибір способу відновлення та послідовність ремонту; порядок складання деталі, вузла, агрегату та виконання регулювальних робіт; технічне обслуговування деталі, вузла, агрегату та його періодичність, необхідне устаткування та інструменти.
Охорона праці. Наводяться правила поводження з слюсарним інструментом та електроінструментом. Вказуються загальні положення техніки безпеки під час технічного обслуговування і ремонту автомобілів, правила протипожежної безпеки та електробезпеки. Значна увага має приділятися питанням охороні праці та виробничій санітарії, заходам по охороні навколишнього середовища.
Словник основних термінів курсової роботи.
У словник включаються основні технічні поняття, які є базовими для курсової роботи. Студент повинен оформити відповідний словник як структурний елемент курсової роботи. Необхідно навести 10-15 термінів на 1-2 сторінках.
Список використаних джерел.