«Екологія рослин з основами ботаніки»
І. Мета навчальної дисципліни – є формування у
майбутніх фахівців-екологів уявлення про екологію рослин як
цілісну систему знань про закономірності взаємодії рослин між собою і з середовищем
їх існування; дати ґрунтовні знання про роль екологічних факторів у житті
рослин, їх класифікацію та закони впливу; про екологічні групи рослин за
відношенням до різних екологічних факторів, про життєві форми рослин;
ознайомити із особливостями будови особливостями
морфологічної й анатомічної будови рослин на рівні клітин, тканин, органів,
організмів, формування наукового
підходу до проблем систематики рослин, ознайомлення з різноманітністю
рослинного світу, ознайомити здобувачів вищої освіти з методами фітоіндикації
екологічних умов довкілля та рівня антропогенного впливу на природні
екосистеми.
ІІ. Місце навчальної дисципліни в програмі підготовки фахівців указаної спеціальності
Дисципліна «Екологія рослин з основами ботаніки» дозволяє набути здобувачам вищої освіти фахових компетенцій при опануванні циклу дисциплін професійної підготовки.
ІІІ. Завдання дисципліни:
- вивчення особливості морфологічної й анатомічної будови рослин на рівні клітин, тканин, органів;
- вивчення загальних закономірностей впливу екологічних факторів на живі організми;
- вивчення середовищ існування рослинних організмів, життєві форми рослин;
- вивчення адаптації та стійкості рослин до несприятливих умов навколишнього середовища;
вивчення систематичної різноманітності екологічних груп рослин. Нижчі рослини. Вищі спорові рослини. Царство гриби;
вивчення систематичної різноманітності екологічних груп рослин. Насінні рослини.
- вивчення фітоіндикації і фітомоніторингу, визначати екологічні особливості певної території та ступінь антропогенного впливу, давати необхідні рекомендації підприємствам, установам тощо.
- вивчення напрямків охорони рослин в структурі Природно-заповідного фонду як основи збереження рослинного світу. Созологія, рівні охорони рослин.
- вивчення видів, які занесені до Червоної книги України, угруповань – до Зеленої книги;
- визначати екологічної групи рослин згідно впливу екологічних факторів,
- навчити здобувачів вищої освіти вирішувати теоретичні і практичні екологічні проблеми (проводити дослідження впливу екологічних факторів на рослинні організми в польових та лабораторних умовах);
- навчити техніці приготування тимчасових мікропрепаратів та виготовлення біологічних рисунків мікроскопічних об’єктів;
IV. Основні знання та вміння, яких набуває здобувач вищої освіти після опанування цієї дисципліни знає:
- предмет та завдання, методи екології рослин;
- основні екологічні фактори середовища та закономірності їх впливу на рослинні організми;
- основні екологічні групи рослин за відношенням до екологічних факторів;
- типи адаптацій та стійкості рослин;
- особливості рослин в залежності від умов середовища (температури, вологості, світла, складу повітря, складу ґрунту);
- механізми впливу факторів середовища на рослинні організми;
- закономірності адаптацій рослин на морфолого-анатомічному рівні;
- загальні принципи структурних пристосувань і специфіку їх прояву в різних органах рослин;
- особливості морфологічної й анатомічної будови рослин на рівні клітин, тканин, органів, організмів;
- техніку приготування тимчасових мікропрепаратів та виготовлення біологічних рисунків мікроскопічних об’єктів;
- відмінні риси основних родин і представників рослинного вкриття різних екосистем природних зон; основних представників флори України;
- сучасну систему рослинного світу на рівні відділів і класів;
- характерні порядки, родини, роди й види різних відділів та класів рослин;
- особливості будови, розмноження, поширення й екології представників різних відділів та класів рослин;
- методику геоботанічного опису й аналізу трав'яного вкриття екосистем;
- систему рослинного світу та одиниці класифікації рослин;
- латинські та українські назви представників різних екологічних груп;
- еволюційне і господарське значення відділів нижчих і вищих рослин;
- фітоіндикацію та фітомоніторинг, взаємозв’язок між рослинами та довкіллям;
- види, які занесені до Червоної книги України, угруповання – до Зеленої книги;
- розуміти фундаментально-наукове, природоохоронне та практичне значення екологічних знань про рослини, угруповання рослин і їхні типи місцезростань.
Уміє:
- вільно оперувати понятійним апаратом дисципліни;
- застосовувати теоретичні знання екологічних законів на практиці;
- проводити дослідження впливу екологічних факторів на рослинні організми в польових та лабораторних умовах;
- встановлювати зв’язки між будовою рослин та їхніми екологічними вимогами до умов середовища;
- за морфологічними та анатомічними особливостями будови рослин відносити їх до певної екологічної групи за відношенням до різних екологічних факторів;
- визначати життєву форму рослини за різними класифікаціями;
- характеризувати особливості будови рослинної клітини, класифікувати рослинні тканини;
- працювати з лабораторною оптикою, приладами; готувати мікропрепарати вегетативних та генеративних органів різних груп рослин;
- готувати гербарні зразки різних видів рослин;
- розпізнавати рослини за морфологічними й анатомічними ознаками на рівні відділів та класів, найбільш поширених та цінних у практичному відношенні представників – на рівні родів, а в деяких випадках – видів;
- розрізняти відмінні риси основних родин і представників рослинного вкриття різних екосистем;
- визначити родину, рід і вид рослини;
- користуватися методикою геоботанічного опису і аналізу трав'яного вкриття екосистем;
- здійснювати фітоіндикацію стану довкілля за комплексом ознак рослинного організму.- Викладач: Потоцька Світлана Олександрівна