Рівень вищої освіти                                  Перший (бакалаврський)

Освітня програма                                     Комп’ютерні науки // Середня освіта (Інформатика)

Нормативна\вибіркова                            Нормативна

Обсяг дисципліни                                     6 кредити ЄКТС/180 годин

Мова викладання                                     Українська

Семестр                                                     6, 7

Кафедра                                                    Інформатики і ОТ

Оригінальність навчальної дисципліни  Авторський курс

Основна мета засвоєння курсу полягає у формуванні професійних компетентностей, які базується на сформованості загальних і конкретних умінь та практичних навичок, необхідних для ефективного налагодження та управління комп’ютерних мереж та роботою в Internet у своїй майбутній професійній діяльності.

Завдання дисципліни засвоїти принципи формування теоретичних знань та практичних навичок із побудови, керування, модернізації, моніторингу та аналізу продуктивності, діагностики та розв'язання проблем сучасних комп'ютерних мереж, організувати доступність інформації та її спільне використання.

Основні  знання  та  уміння,  яких  набуває  студент  після  опанування даної дисципліни
Основні знання: основні концепції та термінологію комп'ютерних мереж; основні стандарти та протоколи комп'ютерних мереж; основні програмні засоби комп'ютерних мереж; основні методи доступу та основні мережеві архітектури; основні апаратні засоби комп'ютерних мереж, мережні операційні системи. Основні вміння: підібрати тип та структуру комп’ютерної мережі; планувати і реалізовувати комп’ютерні мережі; керувати мережними ресурсами; підібрати комплекс необхідних апаратно-програмних засобів для комп’ютерної мережі; розширювати і модернізувати мережі; здійснювати моніторинг та аналіз продуктивності, діагностувати та розв'язувати проблеми.

Короткий зміст дисципліни:

Мережа, обчислювальна мережа, комп'ютерна мережа. Основні означення.

Поняття архітектури мереж. Архітектури термінал - головний комп'ютер, клієнт - сервер, однорангова архітектура. Переваги та недоліки.

Поняття топології мережі. Топології, загальна шина (Bus), кільце (Ring),  зірка (Star), деревоподібна (Tree),  комірчаста (Mesh). Переваги та недоліки.

Особливості мережевих технологій Ethernet, Arcnet, FDDI, Token ring.

Еталонна модель OSI. 7 рівнів моделі OSI. Взаємодія рівнів моделі OSI

Фізичне середовище передачі даних. Кабелі зв'язку, лінії зв'язку, канали зв'язку. Вита пара, коаксіал, оптоволокно, бездротові технології.

Поняття мережевого протоколу й стеку комунікаційних  протоколів.  Основні стеки протоколів. Стек OSI. Сесія, датаграма.

Архітектура стека протоколів TCP/IP. Рівень додатка (API, сокети, NetBIOS). Рівень транспорту (TCP, UDP). Міжмережевий рівень (IP адреса, підмережа, клас мережі, маска мережі, Loopback). Структура пакету IP. ARP і RARP. ICMP, IGMP

Архітектура стека протоколів SРХ/IPX. Структура пакету IPX.

Архітектура стека протоколів NetBios. Структура кадрів NetBios.

Мережа Інтернет. Історія розвитку. Найпоширеніші інтернет-протоколи. Пошук даних в мережі Іnternet.

FTP. Призначення та основні функції. Налаштування ftp сервера та ftp клієнта.

Електронна пошта та принципи її функціонування. Електронні адреси. Структура листа. Програми для роботи з електронною поштою. Принципи роботи протоколів SMTP, POP3, IMAP. Спам.

Поняття веб-сервера, призначення, можливості. Основні налаштування сервера Apache.

Служба імен доменів (DNS). Класифікація та характеристики DNS, принципи роботи. Рекурсія. DNS-запити.

Служба DHCP, призначення, принцип роботи. Структура повідомлень DHCP.

Віддалене керування мережевими ресурсами. Telnet, SSH. Захист передачі даних.

Доступ до файлових ресурсів ПК. Служби SAMBA, NFS. Організація підключення до мережі Інтернет. VPN, PPP, PPPoE, PPTP.

Пререквізити – Базові знання, вміння і навички які отримані під час вивчення дисциплін Інформаційно-комунікаційні технології, Програмування, Архітектура комп'ютера. Володіння комп’ютером робота з операційною системою та вміння користуватися ресурсами мережі Інтернет.

Система оцінювання та вимоги.

Поточний контроль: експрес-опитування під час лекцій; відповіді на практичних заняттях; виконання лабораторних робіт; проходження комп’ютерного тестування.

Підсумковий контроль: залік, екзамен.