АНОТАЦІЯ

дисципліни вільного вибору студента

«ОРГАНІЧНА ТА БІОЛОГІЧНА ХІМІЯ»

І. Мета навчальної дисципліни – набуття студентами компетенцій і компетентностей про будову, властивості та біологічну роль органічних та біоорганічних сполук, а також сфери їх господарського та промислового застосування людиною.

ІІ. Місце навчальної дисципліни в програмі підготовки фахівців указаної спеціальності

Дисципліна дозволяє здобувачам фахових дисциплін першого (бакалаврського) рівня вищої освіти набути компетенцій при опануванні циклу дисциплін загальної підготовки

ІІІ. Завдання дисципліни:

1.       Засвоєння основних теоретичних знань – методологічних принципів органічної та біологічної хімії, понятійного апарату, найважливіших  закономірностей та теоретичних постулатів

2.       Формування умінь і навичок застосовувати теоретичні знання для  розрахунків у органічній та біологічній хімії.

3.       Засвоєння теоретичних та практичних основ методів аналізу біоорганічних субстратів.

4.       Вивчення особливостей будови та властивостей основних класів біоорганічних сполук.

5.       Опрацювання теорії та практичного застосування людиною основних представників біоорганічних сполук, що мають господарське та промислове застосування.

 

IV. Основні знання та вміння, яких набуває студент після опанування цієї дисципліни

знати:

ü суть предмету, його сучасний зміст та завдання;

ü на основі теорії будови органічних сполук з’ясовувати номенклатуру та структурні особливості основних класів органічних молекул;

ü особливості будови, властивостей та біологічної ролі біомолекул первинного метаболізму організмів- білків, нуклеїнових кислот, вуглеводів, ліпідів;

ü методи  отримання, фізико-хімічні властивості та сферу застосування вуглеводнів,  спиртів, альдегідів, карбонових кислот, етерів, естерів, амінів, фенолів, ароматичних та гетероциклічних сполук;

ü методи виділення та вивчення будови та властивостей білків, нуклеїнових кислот, вуглеводів, ліпідів;

ü особливості будови приладів та застосування методик  біохімічного аналізу біологічного матеріалу;

ü біологічну роль та господарське-промислове застосування біомолекул людиною;

 

вміти:

ü використовуючи методи гомогенізації та фракціонування  біосубстратів виділяти та очищувати біомолекли;

ü характеризувати  фізичні та хімічні властивості вуглеводнів, аліфатичних оксигенвмісних аліфатичних та ароматичних сполук, аренів, гетероциклічних сполук, біополімерів;

ü проводити фізико-хімічне дослідження класів біоорганічних сполук та доводити достовірність  методики;

ü виконувати розрахунки вмісту  представників різних класів біомолекул у відповідних субстанціях;

ü оцінювати точність визначення, проводити математичну обробку отриманих експериментальних результатів;

 

V. Короткий зміст дисципліни

 

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ І. БУДОВА ТА ВЛАСТИВОСТІ ОСНОВНИХ КЛАСІВ ОРГАНІЧНИХ РЕЧОВИН

Тема 1. Загальна характеристика, класифікація, номенклатура та ізомерія органічних та біоорганічних сполук. Аліциклічні та аліфатичні вуглеводні. Методи добування, фізико-хімічні властивості та застосування. Основні представники: метан, етен, етин, бутадієн/

Тема 2. Аліфатичні оксигенвмісні органічні сполуки. Методи добування, фізико-хімічні властивості та застосування. Основні представники: етанол, етаналь, етанова кислота, диметилкетон.

Тема 3. Арени: карбоциклічні та гетероциклічні сполуки. Методи добування, фізико-хімічні властивості та застосування. Основні представники: бензен, толуєн, стирен, фенол, фуран, піран, тіофен, піридин, пірімідин, пурин, індол.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ ІІ.  БУДОВА ТА ВЛАСТИВОСТІ ОСНОВНИХ КЛАСІВ БІООРГАНІЧНИХ РЕЧОВИН

Тема 4. Білки, пептиди, амінокислоти: методи виділення та очищення, властивості. Рівні організації білків. Класифікація. Основні шляхи обміну білків та амінокислот у різних груп організмів

Тема 5. Ферменти, вітаміни. Класифікація, будова вітамінів. Поняття про гіпо-, гіпер- та авітаміноз. Особливості будови та механізми дії фноментів. Класифікація ферментів.

Тема 6. Нуклеїнові кислоти. Класифікація, будова нуклеотидів. Роль АТФ. Фізико-хімічні властивості та методи дослідження будови ДНК та РНК. Реплікація ДНК

Тема 7. Вуглеводи. Класифікація, номенклатура, ізомерія, фізико-хімічні властивості. Основні представники: глюкоза, фруктоза, сахароза, лактоза, крохмаль, глікоген, клітковина, хітин, мукополісахариди. Глікопротеїди. Основні шляхи обміну вуглеводів у різних груп організмів

Тема 8. Ліпіди: Класифікація, номенклатура, ізомерія, фізико-хімічні властивості. Основні представники: жири, воски, стериди, фосфо- та гліколіпіди. Ліпопротеїди. Основні шляхи обміну ліпідів у різних груп організмів.

Тема 9. Біологічне окиснення: теорії біологічного окиснення, шляхи використанню кисню. Оксидазний шлях: дихальний ланцюг мітохондрій, окисне фосфорилювання. Інгібітори ланцюга перенесення електронів.

VI. Назва кафедри та викладацький склад, який буде забезпечувати викладання курсу

Кафедра хімії, технологій та фармації природничо-математичного факультету;

Доцент кафедри хімії, технологій та фармації, к.б.н., доцент Смольський Олександр Сергійович.

 

VII. Обсяги навчального навантаження та терміни викладання курсу

На вивчення дисципліни відводиться 150 годин (5 кредитів ECTS), з яких лекцій – 20 годин, практичних  – 30 годин, самостійної роботи студентів – 100 годин.

Дисципліна викладається у 3 семестрі. Мова навчання – українська

 

VIII. Основні інформаційні джерела до вивчення дисципліни (до 3-х)

1. Біохімія: збірник задач і вправ: Навч.посібник /М.Є.Кучеренко, Ю.Д. Бабенюк, В.М. Войцицький, В.І. Гаврилей – К.:Либідь, 1995. – 152 с.

2. Біохімія: Практикум: /М.Є.Кучеренко, Р.П.Віноградова, Ю.Д. Бабенюк. – К.:Либідь, 1995. – 136 с.

3. Березан  О. В. Органічна хімія: посібник для вчителів хімії та учнів загальноос. шк., ліцеїв, гімназій, слухачів і викл. підгот. відділень вузів / О. В. Березан. – К. : Абрис, 2000. – 304 с.

4. Бобрівник Л. Д. Органічна хімія: за новою хімічною номенклатурою: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / Л. Д. Бобрівник, В. М. Руденко, Г. О. Лезенко. – К. : Перун ; Ірпінь : Вища освіта, 2005.  544 с.

5. Вороніна Л.М., Десенко В.Ф., Мадієвська Н.М., Кравченко В.М., Сахарова Т.С., Савченко Л.Г., Шоно Н.А.Біологічна хімія /За ред.. проф. Л.М.Вороніной. – Х.:НФаУ, 2000.  608 с.

6. Глубіш П. А. Органічна хімія: навч. посіб. для студ. хім.-технол. спец. вищ. навч. закл. Ч. 1 : Аліфатичні і ароматичні вуглеводні / П. А. Глубіш. – К. : НМЦВО, 2002.  296 с.

7. Губський Ю.І. Біологічна хімія : підр. Київ-Тернопіль:Укрмедкнига, 2000,  508 с.

8. Шевряков М. В. Практикум з біологічної хімії / М. В. Шевряков, Б. В. Яковенко, О. Ф. Явоненко. Суми: ВТД „Університетська книга” , 2003.  204 с.

IX. Система оцінювання

Поточне оцінювання результатів опанування дисципліною є тестування, перевірка і захист контрольних робіт.

Підсумковий контроль: залік.