Програма вивчення нормативної навчальної дисципліни “Методика навчання біології” складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки Бакалавр освіти, хімія і біологія; Бакалавр освіти, біологія і хімія; Біологія, бакалавр.

Предметом вивчення  навчальної дисципліни є зміст і структура сучасних розділів біології, а також методи, засоби й форми навчання, виховання та розвитку учнів.

Міждисциплінарні зв’язки: ботаніка, зоологія, гістологія. ембріологія, фізіологія рослин, мікробіологія, вірусологія, біохімія, анатомія, фізіологія людини та тварин, екологія, генетика, молекулярна біологія, педагогіка, психологія, вікова фізіологія.

Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

1. Зміст біологічної освіти.

2. Методи, форми і засоби викладання біології.

3. Новітні технології навчання біології.

4. Позакласна та позаурочна робота з біології.

Мета: набуття студентами компетенцій і компетентностей про: організацію і постановку навчально-виховного процессу з шкільного курсу біології, керування процессом виховного навчання  біології.

Освітньою програмою напряму (спеціальності) Біологія, бакалавр при викладанні навчальної дисципліни «Методика навчання біології» передбачається

 формування таких загальних компетентностей, як здатність:

-     знання та розуміння предметної області (біології) та області професійної діяльності;

здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів);

здатність діяти соціально відповідально та свідомо;

здатність працювати в команді;

здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел;

здатність застосовувати набуті знання в практичних ситуаціях;

здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;

здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово;

фахових компетентностей, як здатність:

оперувати   поняттями, законами, концепціями, вченнями і теоріями біології  та хімії;

розкривати загальну структуру біологічної науки на основі взаємозв’язку основних учень біології для характеристики живих систем різного рівня організації;

характеризувати досягнення біологічної науки та її роль у житті суспільства для цілей збереження біорізноманіття;

розуміти та вміти застосовувати сучасні методи дослідження для визначення будови, функцій, життєдіяльності, розмноження, класифікації, походження, поширення, використання та інтерпретувати результати досліджень;

дотримуватися принципу науковості при трансляції наукових біологічних та хімічних знань у площину шкільного навчального предмета біології;

застосовувати загальну модель процесу навчання біології та хімії для планування та організації навчально-виховного процесу при вивченні біології;

до проектування власної діяльності при навчанні біології учнів середньої школи;

здійснювати добір методів і засобів навчання біології та хімії, спрямованих на розвиток здібностей учнів, на основі психолого-педагогічної характеристики класу;

застосовувати набуті знання з предметної області, сучасних методик і освітніх технологій для формування в учнів загальних і предметних компетентностей та здійснення міжпредметних зв’язків з хімією, фізикою, географією відповідно до вимог державного стандарту з освітньої галузі «Природознавство» в основній (базовій) середній школі;

здійснювати об’єктивний контроль і оцінювання рівня навчальних досягнень учнів з біології та хімії;

формує в учнів основи цілісної природничо-наукової картини світу через міжпредметні зв’язки з фізикою, біологією, географією, відповідно до вимог державного стандарту з освітньої галузі «Природознавство»;

безпечного проведення біологічних та хімічних досліджень в лабораторії та природних умовах;

до комплексного планування, організації та здійснення навчальних проектів, підготовки аналітичної звітної документації та презентацій;

вивчати психологічні особливості засвоєння учнями навчальної інформації з метою діагностики, прогнозу ефективності та корекції навчально-виховного процесу;

здатність застосовувати сучасні методи й освітні технології, у тому числі й інформаційні, для забезпечення високої якості навчально-виховного процесу;

здатність розуміти й пояснювати стратегію сталого розвитку людства;

 

та програмних результатів навчання (застосування знань та розумінь):

-          знає біологічну та хімічну термінологію та номенклатуру;

знає та розуміє основні концепції, теорії та загальну структуру біологічної та хімічної науки;

знає будову та основні функціональні особливості підтримання життєдіяльності живих організмів;

знає роль живих організмів та  біологічних систем різного рівня у житті суспільства, їх використання, охорону, відтворення;

знає сучасні теоретичні та практичні основи методики навчання біології та хімії у загальноосвітній школі;

знає роль живих організмів та  біологічних систем різного рівня у житті суспільства, їх використання, охорону, відтворення;

знає сучасні теоретичні та практичні основи методики навчання біології та хімії у загальноосвітній школі;

характеризує живі організми та системи різного рівня з використанням методів сучасної біології;

аналізує державний стандарт основної (базової) середньої школи і навчальні програми з біології, хімії  та природознавства для планування і конструювання основних видів навчальної діяльності учнів;

формує в учнів основи цілісної природничо-наукової картини світу через міжпредметні зв’язки з фізикою, хімією, географією, відповідно до вимог державного стандарту з освітньої галузі «Природознавство» в основній (базовій) середній школі;

уміє застосовувати методи і сучасні технології навчання біології та хімії, доступно транслювати систему наукових біологічних та хімічних знань у площину навчальних предметів біології та хімії з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів;

володіє основами професійної культури, здатний до підготовки та редагування текстів професійного змісту державною мовою;

володіє інформаційно-комунікаційними   технологіями і застосовує їх у навчальному процесі з біології та хімії;

здатний до організаційної роботи у позашкільних закладах учнівської молоді (еколого-натуралістичних та туристично-краєзнавчих центрах), літніх дитячих оздоровчих таборах;

володіє різними методами розв’язування задач з біології;

організовує співпрацю учнів і вихованців та ефективно працює в команді (педагогічному колективі освітнього закладу, інших професійних об’єднаннях);

здатний вчитися упродовж життя і вдосконалювати з високим рівнем автономності здобуті під час навчання компетентності;

здатний створювати рівноправне і справедливе освітнє середовище, що сприяє навчанню всіх учнів.