Мета навчальної дисципліни «Ресурсознавство» є узагальнення знань про природне багатство ресурсів, залежність благополуччя людини від різноманітності рослинного і тваринного світу, вичерпність природних ресурсів та можливість їх збереження лише при раціональному веденні господарства та ознайомлення студентів з природними ресурсами, особливостями і перспективами розвитку природно-ресурсного потенціалу та природокористування в різних ландшафтах.
«Ресурсознавство» як особлива галузь міждисциплінарних дисциплін знаходиться на стику природних і суспільних дисциплін, тому при вивченні курсу розглядаються ресурсно-економічні, ресурсно-екологічні, соціально демографічні, правові, міжнародні та інші аспекти використання суспільством ресурсного потенціалу. Комплексний характер дисципліни, інтегральний об'єкт вивчення обумовлює наявність взаємозв'язків з більшістю економічних, природних і правових наук.
Завдання випливають з об'єктивних законів розвитку суспільства, сутність якого полягає в безперервному використанні багатокомпонентного ресурсного потенціалу та виражаються в наступному :
1. Визначення існуючих взаємозв'язків між потребами соціально економічного розвитку, станом навколишнього середовища і умовами життєдіяльності людей; вивчення ресурсних аспектів взаємодії суспільства і природи;
2. Розгляд концепції сталого розвитку; формування ресурсного блоку в даної концепції;
3. Аналіз ресурсно-екологічних проблем, пов'язаних зі зміною навколишнього середовища і трансформацією ресурсної бази;
4. Визначення ресурсно-екологічної цінності окремих компонентів природного середовища і окремих екосистем для сталого еколого-економічного розвитку;
5. Формування системи управління в області ресурсокористування та охорони довкілля;
6 Розробка механізмів міжнародного співробітництва у вирішенні проблем раціонально використання ресурсного потенціалу;
7. Показати різноманітність рослинних ресурсів світу, України та Чернігівської області;
8. Ознайомити студентів з основними вимогами чинного законодавства України щодо використання природних ресурсів;
9. Розглянути методи визначення запасів ресурсної сировини та прийоми раціонального ведення заготівлі.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати: ....................
- основні поняття курсу;
- закономірності розподілу основних видів ресурсів у світі, України, специфіку досліджуваних ресурсів у відповідних ресурсних циклах, екологічні наслідки експлуатації досліджуваних ресурсів, механізми заповнення ресурсної бази, основні вимоги до ресурсоспоживання і ресурсозбереження в рамках сучасних концепцій, демографічну ситуацію (базу трудових ресурсів в світі, України);
- методи виявлення природних ресурсів;
- методи оцінки природних ресурсів;
- методи використання і охорони природних ресурсів;
- основи природоохоронного законодавства;
вміти:
- розраховувати забезпеченість ресурсами (на людину, на період часу), складати карти ресурсозабезпеченості і розподілу ресурсів в світі, Україні;
- аналізувати географічне положення з позицій освоєння природно-ресурсного потенціалу;
- мати уявлення про сучасних концепціях ресурсокористування, критеріях і категоріях ранжирування екологічних проблем, ситуацій, криз, про необхідність зміни парадигми розвитку світової цивілізації;
- про напрямки концепції сталого розвитку, можливості реалізації даної концепції в світі і Україні.
- оцінювати найважливіші види природних ресурсів;
- розраховувати суми платежів за скиди і викиди забруднюючих речовин і розміщення відходів;
- розраховувати величину збитку і запобігання шкоди навколишньому середовищу;
- методами основними методами досліджень природних ресурсів;
- проявити вміння адекватно застосовувати отримані знання на конкретних прикладах;
- розрізняти основні рослини певних господарських груп;
- знати рослини, що офіційно охороняються в Україні і Чернігівській області та не підлягають заготівлі;
- вміти розраховувати основні параметри, що виявляються при визначенні запасів природних ресурсів.
- Викладач: Потоцька Світлана Олександрівна