Навчальна практика з ботаніки для студентів І, ІІ курсу денної форми навчання  хіміко-біологічного факультету (спеціальність: «Біологія, хімія», «Хімія, біологія», «Екологія», «Географія») – в навчальному плані біологічних дисциплін завершує собою вивчення фундаментальної загальної біологічної дисципліни «Ботаніка».

База практики – кафедра екології та охорони природи, навчально-наукова станція НУЧК імені Т.Г. Шевченка та місцевість м. Чернігова, де існують різни фітоценози.

Навчальним планом передбачено проведення екскурсій, камеральної обробки матеріалів екскурсій в аудиторії, самостійної роботи, виконання індивідуальних завдань студентами.

Тривалість навчальної практики на якій студенти мають закріпити та поглибити теоретичні знання з ботаніки. Форма підсумкового контролю – залік.

Мета практики з ботаніки: поглиблення і закріплення теоретичних знань з курсу ботаніки шляхом вивчення флори і рослинності місцевого краю, в результаті чого студент повинен навчитися пояснювати розподіл рослинних угруповань, у відповідності з екологічними умовами, усвідомлювати, як і в якій мірі фітоценози впливають на довкілля, орієнтуватися в основних напрямах розвитку рослинного покриву (зміна видів, заболочування луків, лісів та ін.), набути навичок приблизної господарської оцінки рослинного покриву на основі його ботанічного аналізу.

Основні завдання практики: оволодіти методами збору рослинного матеріалу у природі; гербаризації вищих рослин. Навчитися складати морфолого-біологічні описи деревних та трав’янистих рослин місцевої флори, визначати їх систематичне положення за визначником; навчитися проводити описи геоботанічної ділянки.

Перше завдання, що постає перед студентом на практиці, – це знайомство з різноманітністю видів рослин, що знаходяться на території досліджень, її флорою.

Відповідно до програми студенти повинні вивчити окремі рослини і їх групи, отримати конкретні уявлення про основні життєві форми, вікові та сезонні зміни морфолого–анатомічної будови рослин, способи розмноження і розповсюдження рослин, про розподіл їх залежно від екологічних умов.

Вивчення біологічних особливостей окремих видів рослин і їх пристосувань до середовища проживання сприяє розумінню принципів охорони природної флори, раціонального використання, способів вирощування рослин в культурі, виробляє діалектико–матеріалістичний світогляд. Одночасно з цим обов'язково знайомство з видом рослини як біологічною одиницею.

У процесі флористичної роботи (збір, визначення, опис рослин) студенти знайомляться з поняттями деяких систематичних одиниць (родина, рід, вид), пов'язуючи з кожною з них уявлення про конкретні рослини і відповідному комплексі відмінних ознак. Робота по визначенню рослин дозволяє виявляти подібні види та встановлювати загальні для них ознаки – родові і більш високих таксонів (родин). Таким чином, студенти знайомляться з класифікацією рослин і опановують елементами систематики.

Спостерігаючи рослини в природі, студенти звертають увагу на особливості їх середовищ існування, виявляють приуроченість видів до певних умов середовища, ступінь залежності від цих умов, типові пристосування до них, реакції на зміну середовища проживання. Складаються уявлення про екологічні групи рослин і екологічні властивості окремих видів.

На першому курсі студенти розглядають одну з головних задач – вивчення морфологічної будови рослини, що визначає його життєву форму, тобто будову його пагону і кореневої системи. При цьому важливо бачити життєву форму не як застиглу структуру, а як динамічну систему, що змінюється в часі і в просторі.  Еколого–морфологічне вивчення рослин лежить в основі всіх заходів охорони рослинних об'єктів і раціонального збору рослинної сировини, боротьби з бур'янами, використання рослин на корм і багатьох інших сторін природокористування.

Практичне використання рослинних угруповань території досліджень, знайомство з методами їх вивчення дає студентам загальне уявлення про геоботаніку. Навчальна практика з ботаніки сприяє не тільки засвоєнню студентами теоретичного матеріалу, а й привчає їх науково мислити, практично застосовувати набуті знання.

Студенти при проходженні навчально–польової практики зобов’язані:

·до початку практики одержати від керівника практики консультації щодо оформлення всіх необхідних документів;

·своєчасно приступити до практики;

·у повному обсязі виконувати всі завдання, передбачені програмою практики і вказівки її керівників;

·вивчити і суворо дотримуватись правил охорони праці, техніки безпеки;

·нести відповідальність за виконану роботу;

·своєчасно здати звіт та необхідну документацію; скласти залік з практики.

ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ:

За підсумками навчальної практики студент повинен

знати:

-   перелік рослин, що складають фіторізноманіття району практики, їх латинські назви та систематичне положення;

-   екологічні групи рослин району практики;

-   будову вегетативних органів рослин та їх пристосування до певних умов довкілля;

-   будову репродуктивних органів рослин різних родин місцевої флори;

-   морфологічну структуру фітоценозів району практики;

-   отруйні вищі рослини флори України.

вміти:

-   визначати види рослин флори України за визначником;

-   правильно збирати рослини у природі для подальшої гербаризації та фіксації;

-   ідентифікувати життєві форми рослин за морфологічними та анатомічними ознаками;

-   проводити опис пробної геоботанічної ділянки;

-   вести документацію під час збору ботанічного матеріалу.