Предметом вивчення навчальної дисципліни є наукові дослідження, які мають свої особливі цілі, задачі і методи перевірки і отримання нових знань.
Міждисциплінарні зв’язки: ботаніка, зоологія, екологія, заповідна справа, штучні екосистеми, флора прісних вод, фауна прісних вод, екологічна мікробіологія, основи сільського господарства, навчальні практики.
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
1. Теоретичні засади організації наукових досліджень.
2. Прикладні аспекти проведення наукових досліджень.
1. Мета та завдання навчальної дисципліни
1.1. Метою викладання навчальної дисципліни “Методологія наукових досліджень” є розкрити теоретико-методологічні основи наукових досліджень, основи методології науково-дослідної діяльності, етапи наукового дослідження, розглянути основні методологічні принципи, методи наукових досліджень, теорію і практику, логіку наукових досліджень, розкрити інформаційне забезпечення наукової роботи, а також розкрити основні методико-методологічні підходи в дослідженні екологічних систем.
1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни Методологія організації наукових досліджень є
- допомогти студентам опанувати основами науково-методичними знаннями наукових досліджень;
- прищепити уміння і навички у виборі напряму наукового дослідження, проведення наукових досліджень,
- здобути навики роботи з джерелами інформації, їх відбору, класифікації, опрацюванні та аналізі, а також навчити студентів складати програму об’єкта дослідження,
- формулювати мету і завдання дослідження та робити узагальнюючі наукові висновки.
1.3. Cтуденти повинні:
знати:
- теоретико-методичні основи пізнання в наукових дослідженнях;
- загальнонаукові, конкретно-наукові та спеціальні методи наукових досліджень, розуміти їх зміст, функції та підходи їх застосування;
- основні методологічні та методичні підходи до вивчення конкретних об’єктів, явищ чи процесів, тобто знати методологію наукових досліджень.
вміти:
- дати обґрунтоване поняття методології та методики наукових досліджень, поняття наукового методу;
- вибирати напрями наукового дослідження;
- розробляти (складати) програми соціально-економічного та економіко-географічного дослідження певного об’єкта, явища чи процесу;
- працювати з джерелами інформації;
- збирати первинну наукову інформацію;
- опрацювати та аналізувати зібрану інформацію, використовуючи сучасну методологію наукових досліджень;
- формулювати висновки та пропозиції;
- оформляти результати наукових досліджень;
- аргументовано виступати з доповідями за підсумками творчої наукової роботи;
впроваджувати результати досліджень в практику.
- Викладач: Лукаш Олександр Васильович